Make ICT Fair

[vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”Make ICT Fair” font_container=”tag:h2|text_align:center|color:%23000000″ google_fonts=”font_family:Quicksand%3A300%2Cregular%2C700|font_style:700%20bold%20regular%3A700%3Anormal”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Het Make ICT Fair project begon in november 2017, toen 11 Europese organisaties de krachten bundelden met als uiteindelijk doel het leven en de leefomgeving van mensen die worden getroffen door ICT-toeleveringsketens te verbeteren. Make ICT Fair was een Europees gefinancierd project (gesubsidieerd door het DEAR-programma) dat eindigde in januari 2021.

Waarom moeten we ICT Fair maken? 

Omdat de meeste ICT niet fair is. Met ICT verwijzen we naar de elektronische producten die we dagelijks gebruiken, zoals laptops en smartphones. Het productieproces van deze apparaten wordt gekenmerkt door schendingen van mensenrechten en ecologische rampen.

[/vc_column_text][vc_column_text]Ten eerste bevat elektronica een grote hoeveelheid metalen. Smartphones bijvoorbeeld bevatten er meer dan 40 verschillende en die moeten allemaal uit de aarde worden gehaald. Dit gebeurt voornamelijk via grootschalige mijnbouwprojecten, waarbij enorme schade aan het milieu wordt verricht. Ecologische impacten te gevolge van mijnbouw zijn de volgende: uitdroging van meren, rivieren en de aarde, de vervuiling van bodem en water met zware metalen en giftige stoffen, ontbossing en biodiversiteitsverlies. Dit heeft weer verschillende sociale gevolgen zoals (gedwongen) migratie, verlies van inkomen door degradatie van landbouwgrond, ziektes door vervuiling van drinkwater, criminalisering van het protest en de mensenrechtenverdedigers, conflicten en corruptie.

De productiefase van ICT heeft daarbovenop nog een schaduwzijde. In veel ICT-fabrieken, die zich vooral in Azië en Oost-Europa bevinden, zijn de arbeidsomstandigheden verre van ideaal. ICT-fabrieksarbeiders moeten buitensporig veel uren werken voor lage lonen in onveilige en ongezonde omstandigheden. En alsof dat nog niet genoeg is, neemt de hoeveelheid elektronisch afval die door de wereldbevolking wordt weggegooid jaarlijks alleen maar toe, met ernstige sociale en ecologische gevolgen. Dit is het gevolg van het lineaire productiemodel: onze elektronica is niet ontworpen om gemakkelijk gerepareerd of gerecycled te kunnen worden.

Er zijn tal van redenen waarom het niet eenvoudig is te werken aan een meer fair ICT productie- en consumptiemodel. In de eerste plaats is de ICT-toeleveringsketen niet transparant en zeer gefragmenteerd. Op die manier is het voor bedrijven gemakkelijk om hun verantwoordelijkheid voor wat er in een vorige fase van de toeleveringsketen gebeurt niet op te nemen. Het hele productie- en consumptiemodel moet onder de loep worden genomen en herdacht worden.

De hele toeleveringsketen is dringend aan verandering toe. We moeten ICT fair maken.

Hier kunt u meer lezen over de problemen in de ICT-toeleveringsketen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Hoe hebben we ICT meer Fair gemaakt?

Het Make ICT Fair consortium gebruitke vier verschillende strategieën om ICT meer Fair te maken:

  1. Sensibilisering in Europa over de problemen in de ICT-toeleveringsketen

In de eerste plaats kwamen we met het Make ICT Fair-project tegemoet aan de dringende behoefte om de Europese burgers bewuster te maken van de manier waarop onze elektronica wordt geproduceerd, door de aandacht te vestigen op de arbeidsomstandigheden en de milieueffecten.

Dit is een zeer belangrijke eerste stap, want vaak zijn mensen zich niet bewust van het verhaal achter hun smartphone voordat ze een nieuwe kopen in de winkel. Binnen het Make ICT Fair project heeft het consortium het bewustzijn van Europese burgers over de impact van onze ICT vergroot door; het opzetten van sociale media campagnes en het delen van media artikelen, het ontwikkelen van educatief materiaal, het trainen van activisten en het organiseren van publieke acties, conferenties, workshops, Speaker Tours, gastcolleges, documentairevertoningen en diverse andere educatieve evenementen.

[/vc_column_text][vc_column_text]Sensibilisatie in cijfers:

  • We bereikten meer dan 150 miljoen Europese burgers via pers- en mediawerk en social media campagnes, waarbij we consumptie in verband brachten met de uitdagingen en negatieve gevolgen van de wereldwijde ICT-toeleveringsketens (zowel de mijnbouw- als de fabricagefase) en de onderlinge afhankelijkheid van de EU en het Globale Zuiden.
  • Projectpartners hebben 350.000 burgers geactiveerd via trainingssessies, straatacties, congressen, sprekerstours en seminars. Deze activiteiten zorgden voor meer bewustzijn onder de deelnemers, maar resulteerde ook in een groep getrainde activisten met de juiste kennis en vaardigheden om positieve verandering teweeg te brengen op lokaal en nationaal niveau in ICT-toeleveringsketens.
  • Verschillende grootschalige evenementen, bedoeld om een breder publiek te bereiken, werden opgezet in samenwerking met meerdere partners, waaronder;
    • SETEM organiseerde drie keer het het Mobile Social Congress, met input en sprekers van andere Make ICT Fair partners. Reflecteren over het huidige productie- en consumptiemodel van ICT, dat ernstige schendingen van de mensenrechten en gevolgen voor het milieu genereert, stond daarin centraal. En er werd nagedacht over mogelijke ethische consumptie-alternatieven. Dit zijn kwesties die niet behandeld werden op het jaarlijkse Mobile World Congress dat gelijktijdig plaatsvond in Barcelona.
    • CATAPA organiseerde drie Academic Speaker Tours. Drie sprekers uit het Zuiden reisden naar Europa om gastcolleges te geven aan universiteiten en hun verhaal over de impact van mijnbouw op hun regio te delen op diverse andere evenementen. Ze reisden door België, maar verschenen ook op activiteiten georganiseerd door Bankwatch in Bulgarije, door Le Monde Diplomatique in Polen en door TSA in Hongarije.
    • People & Planet coördineerde drie jaar op rij de Power Shift – een meerdaagse trainingsreeks voor jongeren gericht op het versterken van campagnevaardigheden. Activisten van SETEM, TSA, CATAPA, Bankwatch en Le Monde Diplomatique namen deel aan deze trainingen.

[/vc_column_text][vc_images_carousel images=”22932,22914,22917,22908,22911″ img_size=”large”][vc_column_text]

  1. Stimuleren van een fair aankoopbeleid als tool voor positieve verandering

Overheden, regionale overheden en universiteiten zijn grootverbruikers van elektronicaproducten zoals computers, laptops en tablets. Binnen de EU wordt één op de vijf laptops gekocht door de publieke sector. Als grootverbruiker heeft de publieke sector als geheel dus een aanzienlijke invloed. Als de hele publieke sector zijn krachten zou bundelen, zou deze invloed kunnen aangewend worden om de industrie te dwingen structurele verbeteringen door te voeren en hogere normen te hanteren.

Make ICT Fair richtte zich daarom op aankopers in de publieke sector en moedigde hen aan duurzaamheidscriteria op te nemen in hun aanbestedingen voor de aankoop van ICT-producten. Tegelijkertijd werden de controlesystemen in de toeleveringsketen versterkt.

Stimulering van een fair aankoopbeleid in cijfers:

  • Tijdens het project overtuigden projectpartners 331 instituties om zich aan te sluiten bij Electronics Watch en werk te maken van een eerlijker beleid inzake overheidsopdrachten.
  • Rondetafelgesprekken met deskundigen, conferenties, seminars en webinars bereikten 1 700 openbare aanbesteders.
  • Er werden trainingssessies- en trajecten opgezet om monitoringpartners in de fabricatie- en mijnbouwregio’s te versterken. Deze trainingen werden georganiseerd door Electronics Watch en CATAPA en waren gericht op de werknemergestuurde monitoringmethodologie voor monitoringpartners in de mijnbouw en de productiesector.
  • ICLEI en Electronics Watch ontwikkelden aanbestedingsmodellen en gaven advies, begeleiding en deskundige briefing aan openbare aanbesteders. Zes proefaanbestedingen en vijf gepubliceerde casestudies inspireerden lokale besturen en deelnemers van de Procura+ belangengroep om werk te maken van hun eigen aanbestedingen.
  • Er werd een databank opgezet om de verbinding te leggen tussen 60 merken, 176 fabrieken en 56 aanbesteders.

[/vc_column_text][vc_images_carousel images=”22972,22935″ img_size=”large”][vc_column_text]

  1. Het uitvoeren van onderzoek om problemen in de ICT-toeleveringsketen op te sporen en de transparantie te vergroten

De ICT-toeleveringsketen is zeer complex en ontransparant. Daarom namen we de ICT-toeleveringsketen onder de loep om bepaalde kwesties zoals mensenrechtenschendingen op te sporen en meer inzicht te krijgen in de complexe metaal- en componentenstromen.

Dit is een selectie van het onderzoek dat in het kader van het Make ICT Fair-project werd uitgevoerd:

  • Copper with a cost – Een rapport van Swedwatch over de risico’s voor de mensenrechten en voor het milieu in de toeleveringsketens van ICT-mineralen, met de nadruk op een casestudy uit Zambia.
  • Forced labour behind your screen – Een onderzoek, uitgevoerd door Danwatch in opdracht van SETEM, naar de erbarmelijke werkomstandigheden van ‘migrant workers’ in ICT-fabrieken in Maleisië.
  • Linking the Bolivian minerals to the European Industry – onderzoek uitgevoerd door CATAPA dat de toeleveringsketen van het metaal Indium (belangrijk voor touchscreens in smartphones) traceert, van Boliviaanse coöperatieve mijnen tot de Europese industrie.

Een overzicht van al het onderzoek dat in het kader van het Make ICT Fair-project werd uitgevoerd, kan je terugvinden op deze pagina van de Universiteit van Edinburgh.  Inclusief een verzameling wetenschappelijke artikelen die binnen het kader van Make ICT Far werden ontwikkelend. Dat werk kreeg de naam ‘Human rights risks in the ICT supply chain’.

 

[/vc_column_text][vc_column_text]

  1. Lobbywerk voor de integratie van fair- en duurzaamheidsaspecten in ICT-wetgeving

Wetgeving met betrekking tot de ICT-toeleveringsketen wordt zowel op Europees als op nationaal niveau ontwikkeld. De partners van Make ICT Fair analyseerden en volgden deze wetgeving op de voet om tegelijkertijd te kunnen aandringen op de integratie van duurzaamheidsaspecten. De investeringen van de multilaterale ontwikkelingsbanken van de EU werden nauwlettend in de gaten gehouden en we deden aan lobbywerk om best practices toe te passen.

Meer specifiek heeft het Make ICT Fair-consortium beleidsaanbevelingen gedaan met betrekking tot deze onderwerpen:

  • Implementatie van regelgeving inzake mensenrechten en ‘Environmental Due Diligence’.
  • Druk uitoefenen op de EU om haar beleid inzake overheidsopdrachten te verbeteren
  • Ervoor zorgen dat het EU-beleid inzake circulaire elektronica en ICT leidt tot meer faire waardeketens
  • Opname van sociale aspecten het Sustainable Products Initiative

Om aan de implementatie van deze aanbevelingen te werken, hielden de Make ICT Fair partners regelmatig vergaderingen met EU-besluitvormers en werder er lobby-evenementen in het Europees Parlement georganiseerd (zoals het ‘Make ICT Fair’ Breakfast in het Europees Parlement, met als doel het bewustzijn van mensenrechtenschendingen binnen ICT-toeleveringsketens te vergroten). Ook de groep Make ICT Fair Friends, bestaande uit EU-beleidsmakers, werd gecreëerd.

Hierbij werd het consortium ondersteund door consultant Fair Trade Advocacy Office (FTAO).

Hier kan je meer lezen over de EU-beleidsaanbevelingen waar de Make ICT Fair partners aan werkten de voorbije jaren en nog steeds werken.

 

[/vc_column_text][vc_column_text]Sommige Make ICT Fair-partners oefenden gedurende het project ook druk uit op hun nationale regeringen om kwesties rond de ICT-toeleveringsketen aan de kaak te stellen en nationale wetgeving te verbeteren. TSA lanceerde bijvoorbeeld een campagne en een petitie om in Hongarije aan te dringen op wetgeving die de verplichte garantieperiode voor ICT-producten zou verlengen.

[/vc_column_text][vc_column_text]

Wordt vervolgd…

Tijdens de drie jaar van het Make ICT Fair-project hebben elf partners stappen gezet in de richting van een meer faire ICT-toeleveringsketen. Er is echter nog veel werk aan de winkel. Vanaf 2021 zal het consortium op verschillende niveaus blijven samenwerken aan Make ICT Fair:

  • De dialoog en samenwerking tussen de partners wordt voortgezet. Ondersteund door een gecontracteerde consultant zal het consortium regelmatig blijven bijeenkomen en blijven pleiten voor een eerlijker beleid door zich te richten tot beleidsmakers op EU-niveau.
  • De partners binnen het Make ICT Fair consortium zullen allen blijven focussen op het onderwerp ICT. Voor verschillende van hen blijft de impact van ICT een belangrijke rol blijven spelen in het educatief en sensibilisatiesaanbod.
  • Anderen zullen hun lobbyactiviteiten voortzetten en/of onderzoek blijven doen rond het onderwerp. Verschillende organisaties bundelden ook hun krachten voor kleinere projecten en zullen voorwerken op verwezenlijkingen van het Make ICT Fair project.
  • Het Make ICT Fair-consortium zal uitkijken naar een vervolgproject om het hierboven geschetste werk voort te kunnen zetten.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]De projectpartners

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit project werd georganiseerd met de financiële steun van de Europese Unie. De inhoud van deze websitepagina valt onder de verantwoordelijkheid van CATAPA en kan in geen geval worden beschouwd als een weergave van het standpunt van de Europese Unie.

 

 

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Make ICT Fair

[vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”Make ICT Fair” font_container=”tag:h2|text_align:center|color:%23000000″ google_fonts=”font_family:Quicksand%3A300%2Cregular%2C700|font_style:700%20bold%20regular%3A700%3Anormal”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]The Make ICT Fair project began in November of 2017, when a consortium of 11 European organizations joined forces with the ultimate goal of improving the lives and livelihoods of people affected by ICT supply chains. Make ICT Fair was an European funded project (subsidized by the DEAR-programme) that ended in January 2021.

 

Why do we need to Make ICT Fair? 

Because most ICT isn’t fair. ICT refers to electronic products that we use on a daily basis, such as laptops and smartphones. The production process of these devices is marked by human right violations and ecological disasters.

[/vc_column_text][vc_column_text]First of all, electronics contain a high amount of metals. Smartphones for example contain more than 40 different metals. These metals need to be extracted from the earth. This mainly occurs through large-scale mining projects, creating enormous ecological impacts such as; the dehydration of lakes, rivers and the earth, the contamination of soil and water with heavy metals and toxic substances, deforestation and biodiversity loss. Again, this creates several social impacts such as (forced) migration, loss of income due to degradation of agricultural land, diseases due to contamination of drinking water, criminalization of protest and human rights defenders, conflicts and corruption. Next to this, the ICT production phase also has a dark side. In many ICT factories, which are located mainly in Asia and Eastern Europe, labour conditions are far from ideal. ICT factory workers are required to work excessive hours for low wages in unsafe and unhealthy conditions. And, if that isn’t enough, the amount of e-waste discarded by the global population is only increasing annually, with severe social and ecological consequences. This is the result of the linear production model: our electronics are not designed to be easily repairable or recyclable.

There are many reasons why working towards a fairer ICT production and consumption model is not  simple. Firstly, the ICT supply chain is not transparent and is very fragmented. Firstly, the ICT supply chain is not transparent and is very fragmented. It is easy for companies to avoid taking responsibility for other stages of the supply chain. The entire production and consumption model needs to be scrutinized and redesigned. 

 In this way it’s quite easy for companies to not take their responsibility for what happens in a previous stage of the supply chain. The whole production and consumption model is in need of scrutinization and redesigning.

The whole supply chain is in desperate need of a change. We need to Make ICT Fair. 

Here you can read more about the issues within the ICT supply chain.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]How did we Make ICT Fairer?

The Make ICT Fair consortium utilised four different strategies to make ICT Fair:

  1.   Raising awareness in Europe on the issues within the ICT Supply chain

First of all, with the Make ICT Fair project we wanted to meet the urgent need to increase awareness of European citizens as to how our electronics are produced, drawing attention to the labour conditions and environmental impacts. 

This is a very important first step, because often people aren’t aware of the story of their phones before they purchase them in the store. Within the Make ICT Fair project, the consortium increased awareness of European citizens on the impact of our ICT by; creatingsocial media campaigns and sharing articles, creating educational material,  training activists and  organizing public actions, conferences, workshops, Speaker Tours, guest lectures, documentary screenings and several other educational events. 

[/vc_column_text][vc_column_text]Raising awareness in numbers:

  • We reached over 150 million European citizens through press and media work and social media campaigns, linking their own consumption to the challenges and negative impacts associated with global ICT supply chains (mining and manufacturing) and the interdependencies of the EU and the Global South.
  • Project partners actively engaged 350,000 citizens with training sessions, street actions, congresses, speaker tours and seminars. These activities were successful in building awareness, skills, and knowledge among trained activists and the general public, supporting them in active citizenship from a local to a national level to create change in ICT supply chains.
  • Large-scale events designed to reach a broader audience were organising in collaboration with multiple partners, including; 
    • SETEM organized three sessions of the Mobile Social Congress, with input and speakers from other Make ICT Fair partners. The main goals of the congress were to reflect on the current production and consumption ICT model that generates serious human rights violations and environmental consequences, and the potential of existing ethical consumption alternatives – issues that were not discussed at the annual Mobile World Congress that took place simultaneously in Barcelona. 
    • Three Academic Speaker Tours were set up by CATAPA. Three speakers from the Global South travelled to Europe to give guest lectures in universities and ran several other events about mining issues in their countries. They traveled through Belgium, but also told their story during activities organised by Bankwatch in Bulgaria, by Le Monde Diplomatique in Poland and by TSA in Hungary. 

People & Planet coordinated Power Shift three years in a row – a multiple day training series for young people focused on strengthening their activist and campaigning skills. Activists from SETEM, TSA, CATAPA, Bankwatch and Le Monde Diplomatique participated in these training sessions. [/vc_column_text][vc_images_carousel images=”22931,22913,22916,22907,22910″ img_size=”large”][vc_column_text]

  1.   Promoting fair public procurement as a tool for positive change

Government, regional authorities and universities are large-scale consumers of electronics products such as computers, laptops and tablets. Within the EU, one out of five laptops is bought by the public sector. Consequently, as a major consumer, the public sector as a whole has considerable leverage. If the entirety of the public sector were to join forces, it could utilise this leverage to force the industry to implement structural improvements and higher standards.

Therefore, Make ICT Fair targeted public sector buyers, encouraging them to integrate sustainability criteria within their ICT product procurement tenders. At the same time, monitoring systems were strengthened across the supply chain.

Promoting fair public procurement in numbers: 

  • During the project 331 institutions were encouraged by project partners to affiliate themselves with Electronics Watch and make work of fairer public procurement policies. 
  • Expert roundtables, conferences, seminars, and webinars reached 1,700 public procurers. 
  • Training sessions were conducted to strengthen monitoring partners in manufacturing and mining regions. These trainings were organised by Electronics Watch and CATAPA and focused on the worker-driven monitoring methodology for monitoring partners in the mining and the manufacturing sector. 
  • ICLEI and Electronics Watch developed tender models, provided advice, guidance and expert briefing to public procurers. Six pilot tenders and five published case studies inspired local administrations and Procura+ Interest Group participants to make work of their own procurement. 
  • A database was set up to make the connection between 60 brands, 176 factories and 56 procurers. 

[/vc_column_text][vc_images_carousel images=”22971,22934″ img_size=”large”][vc_column_text]

  1.   Performing research to detect issues within the ICT supply chain and increase transparency

The ICT supply chain is very complex and untransparent. That’s why we performed research on the ICT supply chain to detect certain issues such as human rights violations and to gain more insight into the complex metal and component tiers. 

This is a selection of the research produced within the framework of the Make ICT Fair project: 

  • Copper with a cost – A report produced by Swedwatch on the human rights and environmental risks in the mineral supply chains of ICT, focusing on a case study from Zambia
  • Forced labour behind your screen – Research performed by Danwatch on behalf of SETEM on the bad working situations of migrant ICT factories in Malaysia. 
  • Linking the Bolivian minerals to the European Industry – research carried out by CATAPA that tracks the supply chain of the metal Indium (important for touchscreens in smartphones), from Bolivian cooperative mines to the European Industry. 

You can find an overview of all the research carried out within the Make ICT Fair project on this page of the University of Edinburgh. There you can also find a collection of articles produced by the Make ICT Far project titled ‘Human rights risks in the ICT supply chain’.

[/vc_column_text][vc_column_text]

  1.   Advocating for the integration of fairness and sustainability aspects in legislation related to ICT

Legislation concerning the ICT supply chain is developed at both the European and national level. Make ICT Fair partners analyzed and closely monitored such legislation to push for the integration of sustainability aspects. The EU’s multilateral development banks’ investments were closely monitored and lobbied to adhere to best practices. 

More specifically, the Make ICT Fair consortium made policy recommendations regarding these subjects; 

  • Adopting rules on Human Rights and Environmental Due Diligence 
  • Ensure Multilateral Development Banks implement Human Rights and Environment Due Diligence
  • Push for the EU to upgrade its public procurement policies
  • Ensure that EU policies regarding circular electronics and ICT lead to fairer value chains
  • Inclusion of social aspects in the Sustainable Products Initiative

To work on the implementation of these recommendations, Make ICT Fair partners held frequent meetings with EU decision makers, organizing lobby events in the European Parliament (such as the European Parliament ‘Make ICT Fair’ Breakfast with the goal of raising awareness of human rights violations within ICT supply chains) and formed the Make ICT Fair Friends group out of existing decision makers. 

For this, the consortium was supported by consultant Fair Trade Advocacy Office (FTAO). 

Here you can read more about EU policy recommendations Make ICT Fair partners were and are continuing to work on. 

[/vc_column_text][vc_column_text]Some Make ICT Fair partners also pressured their national governments to raise ICT supply chain issues and improve legislation. For example, TSA launched a campaign and a petition to push for legislation in Hungary that would extend the obligatory guarantee period for ICT products. 

[/vc_column_text][vc_column_text]

To be continued…

During the three years of the Make ICT Fair project, eleven partners took steps towards a fairer ICT supply chain. However, lots of work must still be done. From 2021 onwards the consortium will continue to work together on different levels to Make ICT Fair; 

  • Dialogue and collaboration between partners will continue . Supported by a contracted consultant, the consortium will continue to meet regularly and will keep on advocating for fairer policies by targeting EU level policy makers. 
  • Make ICT Fair partners will continue to focus on the topic of ICT individually within their organizations. For some partners,  the impact of ICT will continue to play a significant role in their educational and awareness-raising offer. Others will continue to perform lobby activities or carry out research regarding the subject. Several organizations also joined forces for smaller projects and will continue to focus on their specific accomplishments. 
  • The Make ICT Fair consortium will be on the lookout for a follow-up project to continue the work outlined above. 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]The project partners

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This project was organised with the financial assistance of the European Union. The contents of this publication is the sole responsibility of CATAPA and can under no circumstances be regarded as reflecting the position of the European Union.

 

 

 

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Make ICT Fair

[vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”Make ICT Fair” font_container=”tag:h2|text_align:center|color:%23000000″ google_fonts=”font_family:Quicksand%3A300%2Cregular%2C700|font_style:700%20bold%20regular%3A700%3Anormal”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]El proyecto Make ICT Fair comenzó en noviembre de 2017, cuando un consorcio de 11 organizaciones europeas unió sus fuerzas con el objetivo final de mejorar las vidas y los medios de subsistencia de las personas afectadas por las cadenas de suministro de las TIC. Make ICT Fair fue un proyecto financiado por Europa (subvencionado por el programa DEAR) que finalizó en enero de 2021.

¿Por qué necesitamos que las TIC sean justas? 

Porque la mayoría no son justas. Las TIC se refieren a los productos electrónicos que utilizamos a diario, como los ordenadores portátiles y los teléfonos inteligentes. El proceso de producción de estos dispositivos está marcado por las violaciones de los derechos humanos y los desastres ecológicos.

[/vc_column_text][vc_column_text]En primer lugar, los aparatos electrónicos contienen una gran cantidad de metales. Los smartphones, por ejemplo, contienen más de 40 metales diferentes. Estos metales tienen que ser extraídos de la tierra. Esto ocurre principalmente a través de proyectos mineros a gran escala, creando enormes impactos ecológicos como la deshidratación de lagos, ríos y la tierra, la contaminación del suelo y el agua con metales pesados y sustancias tóxicas, la deforestación y la pérdida de biodiversidad. Además, esto crea varios impactos sociales como la migración (forzada), la pérdida de ingresos debido a la degradación de las tierras agrícolas, las enfermedades debido a la contaminación del agua potable, la criminalización de las protestas y de los defensores de los derechos humanos, los conflictos y la corrupción. Además, la fase de producción de las TIC también tiene un lado oscuro. En muchas fábricas de TIC, situadas principalmente en Asia y Europa del Este, las condiciones laborales distan mucho de ser ideales. Los trabajadores de las fábricas tienen que trabajar un número excesivo de horas por salarios bajos en condiciones inseguras e insalubres. Y, por si fuera poco, la cantidad de residuos electrónicos desechados por la población mundial no hace más que aumentar cada año, con graves consecuencias sociales y ecológicas. Este es el resultado del modelo de producción lineal: nuestros aparatos electrónicos no están diseñados para ser fácilmente reparables o reciclables.

Hay muchas razones por las que trabajar por un modelo de producción y consumo de TIC más justo no es sencillo. En primer lugar, la cadena de suministro de las TIC no es transparente y está muy fragmentada. Es fácil que las empresas eviten responsabilizarse de otras etapas de la cadena de suministro. Todo el modelo de producción y consumo debe ser analizado y rediseñado.

Así es muy fácil que las empresas no asuman su responsabilidad por lo que ocurre en una etapa anterior de la cadena de suministro. Todo el modelo de producción y consumo necesita ser escrutado y rediseñado.

Toda la cadena de suministro necesita desesperadamente un cambio. Tenemos que hacer que las TIC sean justas.

Aquí puede leer más sobre los problemas de la cadena de suministro de las TIC.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]¿Cómo hemos conseguido que las TIC sean justas?

El consorcio Make ICT Fair utilizó cuatro estrategias diferentes para hacer que las TIC sean justas:

  1.  Sensibilización en Europa sobre los problemas de la cadena de suministro de las TIC

Primeramente, con el proyecto “Make ICT Fair” queríamos responder a la urgente necesidad de concienciar a los ciudadanos europeos sobre cómo se producen nuestros productos electrónicos, llamando la atención sobre las condiciones laborales y el impacto medioambiental.

Este es un primer paso muy importante, porque a menudo la gente no es consciente de la historia de sus teléfonos antes de comprarlos en la tienda. Dentro del proyecto Make ICT Fair, el consorcio aumentó la conciencia de los ciudadanos europeos sobre el impacto de nuestras TIC mediante la creación de campañas en las redes sociales y la publicación de artículos, la creación de material educativo, la formación de activistas y la organización de acciones públicas, conferencias, talleres, Speaker Tours, charlas de invitados, proyecciones de documentales, entre otros. 

[/vc_column_text][vc_column_text]Concienciación en cifras 

  • Llegamos a más de 150 millones de ciudadanos europeos a través de la prensa, los medios de comunicación y las campañas en las redes sociales, vinculando su propio consumo con los retos y los impactos negativos asociados a las cadenas de suministro globales de las TIC (minería y fabricación) y las interdependencias de la UE y el Sur Global.
  • Los socios del proyecto involucraron activamente a 350.000 ciudadanos con sesiones de formación, acciones de calle, congresos, giras de oradores y seminarios. Estas actividades consiguieron sensibilizar, capacitar y dar a conocer a los activistas formados y al público en general, apoyándoles en una ciudadanía activa desde el ámbito local al nacional para crear un cambio en las cadenas de suministro de las TIC.
  • En colaboración con múltiples socios, se organizaron actos a gran escala para llegar a un público más amplio, incluyendo: 
    • SETEM organizó tres sesiones del Mobile Social Congress con aportaciones y ponentes de otros socios de Make ICT Fair. Los principales objetivos del congreso fueron reflexionar sobre el actual modelo de producción y consumo de las TIC que genera graves violaciones de los derechos humanos y consecuencias medioambientales, y el potencial de las alternativas de consumo ético existentes, temas que no se debatieron en el Congreso Mundial de Móviles que se celebró simultáneamente en Barcelona. 
    • CATAPA organizó tres giras de ponentes académicos. Tres ponentes del Sur Global viajaron a Europa para dar conferencias invitadas en universidades y organizaron otros eventos sobre temas de minería en sus países. Viajaron por Bélgica, pero también contaron su historia en actividades organizadas por Bankwatch en Bulgaria, por Le Monde Diplomatique en Polonia y por TSA en Hungría.

People & Planet coordinó durante tres años consecutivos Power Shift ,una serie de cursos de formación de varios días para jóvenes centrados en el fortalecimiento de sus habilidades como activistas y en la realización de campañas. Activistas de SETEM, TSA, CATAPA, Bankwatch y Le Monde Diplomatique participaron en estas sesiones de formación.[/vc_column_text][vc_images_carousel images=”22933,22915,22918,22909,22912″ img_size=”large”][vc_column_text]

  1.   Promover la contratación pública justa como herramienta para un cambio positivo

Las administraciones públicas, las autoridades regionales y las universidades son grandes consumidores de productos electrónicos como ordenadores, portátiles y tabletas. En la UE, uno de cada cinco ordenadores portátiles es comprado por el sector público. Por lo tanto, como gran consumidor, el sector público en su conjunto tiene una influencia considerable. Si todo el sector público uniera sus fuerzas, podría utilizar esta influencia para obligar a la industria a aplicar mejoras estructurales y normas más estrictas.

Por ello, la Feria de las TIC se dirigió a los compradores del sector público, animándoles a integrar criterios de sostenibilidad en sus licitaciones de productos de TIC. Al mismo tiempo, se reforzaron los sistemas de control en toda la cadena de suministro.

Fomento de la contratación pública justa en cifras: 

  • Durante el proyecto, los socios animaron a 331 instituciones a afiliarse a Electronics Watch y a trabajar en políticas de contratación pública más justas. 
  • Las mesas redondas de expertos, las conferencias, los seminarios y los seminarios web llegaron a 1.700 compradores públicos.
  • Se llevaron a cabo sesiones de formación para fortalecer a los socios de supervisión en las regiones de fabricación y minería. Estas formaciones fueron organizadas por Electronics Watch y CATAPA y se centraron en la metodología de seguimiento de los trabajadores para los socios de seguimiento en el sector minero y manufacturero.
  • ICLEI y Electronics Watch desarrollaron modelos de licitación y proporcionaron asesoramiento, orientación y sesiones informativas de expertos a los compradores públicos. Seis licitaciones piloto y cinco estudios de casos publicados inspiraron a las administraciones locales y a los participantes del Grupo de Interés Procura+ a realizar su propia contratación.   
  • Se creó una base de datos para establecer la conexión entre 60 marcas, 176 fábricas y 56 compradores.

[/vc_column_text][vc_images_carousel images=”22973,22936″ img_size=”large”][vc_column_text]

  1.   Realizar investigaciones para detectar problemas en la cadena de suministro de las TIC y aumentar la transparencia

La cadena de suministro de las TIC es muy compleja y poco transparente. Por eso realizamos una investigación sobre la cadena de suministro de las TIC para detectar ciertos problemas, como las violaciones de los derechos humanos, y para conocer mejor los complejos niveles de metales y componentes.

Esta es una selección de las investigaciones realizadas en el marco del proyecto Make ICT Fair: 

  • Copper with a cost – Un informe elaborado por Swedwatch sobre los riesgos para los derechos humanos y el medio ambiente en las cadenas de suministro de minerales de las TIC, centrado en un estudio de caso de Zambia
  • Forced labour behind your screen – Investigación realizada por Danwatch en nombre de SETEM sobre las malas situaciones laborales de las fábricas de TIC migrantes en Malasia.
  • Linking the Bolivian minerals to the European Industry – investigación realizada por CATAPA que rastrea la cadena de suministro del metal indio (importante para las pantallas táctiles de los teléfonos inteligentes), desde las minas cooperativas bolivianas hasta la industria europea.

En esta página de la Universidad de Edimburgo puede encontrar un resumen de todas las investigaciones realizadas en el marco del proyecto Make ICT Fair. Allí también puede encontrar una colección de artículos elaborados por el proyecto Make ICT Far titulada “Human rights risks in the ICT supply chain“.

[/vc_column_text][vc_column_text]

  1.   Abogar por la integración de los aspectos de equidad y sostenibilidad en la legislación relacionada con las TIC

La legislación relativa a la cadena de suministro de las TIC se desarrolla tanto a nivel europeo como nacional. Los socios de la Feria de las TIC analizaron y siguieron de cerca dicha legislación para impulsar la integración de los aspectos de sostenibilidad. Las inversiones de los bancos multilaterales de desarrollo de la UE se supervisaron de cerca y se presionaron para que se adhirieran a las mejores prácticas.

Más concretamente, el consorcio de Make ICT Fair hizo recomendaciones políticas sobre estos temas:

  • Adopción de normas sobre derechos humanos y diligencia debida medioambiental
  • Garantizar que los bancos multilaterales de desarrollo apliquen la diligencia debida en materia de derechos humanos y medio ambiente
  • Presionar para que la UE mejore sus políticas de contratación pública 
  • Garantizar que las políticas de la UE relativas a la electrónica circular y las TIC conduzcan a cadenas de valor más justas
  • Inclusión de aspectos sociales en la Iniciativa de Productos Sostenibles

Para trabajar en la aplicación de estas recomendaciones, los socios de “Make ICT Fair” celebraron frecuentes reuniones con los responsables de la toma de decisiones de la UE, organizando actos de presión en el Parlamento Europeo  (como el  “Make ICT Fair breakfast” con el objetivo de concienciar sobre las violaciones de los derechos humanos en las cadenas de suministro de las TIC) y formaron el grupo de amigos de “Make ICT Fair”  a partir de los responsables de la toma de decisiones existentes.

Para ello, el consorcio contó con el apoyo de la consultora Fair Trade Advocacy Office (FTAO).

Aquí puede leer más sobre las recomendaciones políticas de la UE en las que trabajaron y siguen trabajando los socios de ICT Fair.

[/vc_column_text][vc_column_text]Algunos socios de Make ICT Fair también presionaron a sus gobiernos nacionales para que plantearan los problemas de la cadena de suministro de las TIC y mejoraran la legislación. Por ejemplo, TSA lanzó una campaña y una petición para impulsar una legislación en Hungría que ampliara el periodo de garantía obligatorio para los productos de las TIC.

[/vc_column_text][vc_column_text]

Continuará…

Durante los tres años del proyecto “Make ICT Fair”, once socios han dado pasos hacia una cadena de suministro de TIC más justa. Sin embargo, aún queda mucho trabajo por hacer. A partir de 2021, el consorcio seguirá colaborando a distintos niveles para que las TIC sean justas:

  • El diálogo y la colaboración entre los socios continuarán. Con el apoyo de un consultor contratado, el consorcio seguirá reuniéndose periódicamente y seguirá abogando por políticas más justas dirigiéndose a los responsables políticos de la UE.
  • Los socios de Make ICT Fair seguirán centrándose en el tema de las TIC de forma individual dentro de sus organizaciones. Para algunos socios, el impacto de las TIC seguirá desempeñando un papel importante en su oferta educativa y de sensibilización. Otros seguirán realizando actividades de lobby o investigando sobre el tema. Varias organizaciones también unieron fuerzas para proyectos más pequeños y seguirán centrándose en sus logros específicos.
  • El consorcio “Make ICT Fair” estará atento a un proyecto de seguimiento para continuar el trabajo descrito anteriormente.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Los socios del proyecto 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Este proyecto ha sido organizado con la ayuda financiera de la Unión Europea. El contenido de esta publicación es responsabilidad exclusiva de CATAPA y en ningún caso puede considerarse que refleja la posición de la Unión Europea.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to Top